title bar

Saya SAYANG Followers Saya...=)

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Aniq Allam Ahza

Saturday, 14 May 2011

Mahu jadi PEMINJAM kah atau yang MEMBERI PINJAM?

c polan: " makcik, boleh saya pinjam kereta kancil makcik hari ni dan esok, boleh? saya cadang mahu ke bandar, hari ni pegi and esok baru balik ke sini. Nak jalan ronda2 bandar. Lama dah tak ronda2.."

makcik c polan: "err..ok, boleh..pinjamlah. janji pulangkan balik."


entri kali ni kita cerita mengenai :antara yang meminjam dan terpinjam...

mungkin kita pun antara 'mangsa' dan 'pemangsa' seperti situasi diatas. sama ada kita yang meminjam, atau kita yang dipinjam.
kenapa mesti meminjam?
kenapa mesti memberi pinjam?
apa perasaan si peminjam ketika meminjam?
apa pulak perasaan si pemberi pinjam?

yang pasti, cuba letakkan diri kita dalam situasi meminjam..mesti kita kurang merasa malu atau mungkin langsung tidak malu. (tidak termasuk meminjam dalam keadaan kecemasan)
jika kita yang dipinjam, adakah kita ikhlas kah meminjamkan? atau senang hati kah? atau terpaksa kah?
yang pasti bagi si pemberi pinjam, yang kurang senang, sudah pasti merasa serba salah untuk mengatakan 'tidak'. Ini kerana, jika dikatakan tidak, sudah pasti lain cerita lagi jadinya..hubungan menjadi renggang, dibilang kedekut dan sebagainya.
dalam kes sebegini, si pemberi pinjam pula yang mempunyai perasaan malu untuk tidak meminjamkan..tapi, adakah si peminjam punya perasaan sebegitu? malu kerana asyik meminjam? (sudah tentu kurang rasa malunya..kalau tidak, masakan asyik meminjam?)
adakah si peminjam juga memikirkan apa perasaan sekiranya barang2 mereka menjadi kegemaran orang lain untuk dikongsi milik berkali2? sudah tentu kurang senang jugak kan?!

sebagai konklusi, masing2lah memikirkan sebab dan akibatnya..
bagi yang sukaaaaa sangat meminjam (yang menjadi sebahagian hobi), henti2kan hobi tidak berapa nak bagus tu..usahalah untuk memiliki barang yang dipinjam itu. (kalau rosak, korang nak ganti balik kah?)
dan bagi yang memberi pinjam, sabar2kanlah hati yang. Ikhlas2kan lah hati dalam memberi..dapat pahala jgak..Biar semuanya lillahi ta'ala..kerana Allah ta'ala
ingat saja dalam kepala: tangan yang di atas lebih baik dari tangan yang di bawah..hihi.

entri ini sebagai renungan diri sendiri dan semua...renung2kan dan selamat beramal! peace no war..~



P/S kpd Aniq : bila besar nanti, usaha tangga kejayaan ok..Luv u!~

4 comments:

Sz said...

ihiks..
teringat PTPTN plak...

cheersss ;P

PutriAlam said...

alamak..ya laaa..baru terfikir..hehe..mesti PTPTN terima kasih kat saya kan sebab ingatkan para peminjam (termasuk sy...hikhik..) ok, jom jelaskan PTPTN kita..hehe

arttati said...

hihihi... slalu jadi bila buku kena pinjam..emmm.. =(

PutriAlam said...

hihi..apa bole buat..jadi library bergerak kan..kalau yg da lupa, halalkan jak la...
=)