title bar

Saya SAYANG Followers Saya...=)

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Aniq Allam Ahza

Wednesday, 28 September 2011

takkan takut kalah kot...

Assalamualaikum dan sejahtera kepada semua bloggers/readers..

Hari ni hari ke 3 aku berkursus utk KSSR Sains..A good effort by gov to sharpen teachers' knowledge and skills in teaching...
Well, banyak aku dapat melalui 4 days course ini (yg akan berakhir esok..)

Kalau boleh, aku mau grab


sebanyak mungkin maklumat dan ilmu daripada course ni.InsyaAllah..dalam course ni banyak sesi soal jawab dalam tujuan percambahan ilmu dan idea...
Yesterday's session, aku bagi pendapat aku tentang hasil kerja pembentangan kumpulan guru lain...(well, dah ada sesi Q&A plus sharing, so aku sekadar berkongsi pendapat)..
Alhamdulillah, pendapat ku diterimapakai oleh segelintir guru dan 2 orang Jurulatih Sains yang didatangkan khas dari daerah tempat aku bertugas, dan daerah berjiran..Sejujurnya, aku gembira dan bangga kerana idea ku diterima..Mungkin bukan semua tapi hampir keseluruhan yang hadir..tp bukan itu matlamatnya..Apa yg penting, hasil yg akan diperoleh memberi manfaat kpd semua org..

Sesi hari ini..selepas 1 taklimat, dibuka lagi sesi soal jawab..ramai juga guru yang memberi pandangan...dan ada 1 soalan yang diajukan oleh seorang jurulatih..Mungkin melihatkan aku seperti seakan berfikir, dia bertanyakan pendapat aku..dalam masa yg sama kedengaran beberapa suara dari belakang yg turut ingin memberi pandangan..

so, aku tekankan kepada mereka, ia sekadar pandangan dan idea yang ada dalam otak aku..jadi aku teruskan juga pandangan yang diminta dan rasional yang aku boleh berikan..tiba2 ada guru perempuan (ke wanita?) mencelah dengan terus seakan2 menghentam idea aku..well, aku tau ini pertukaran idea, tp cara yg tidak berhemah buat aku pulak yg terasa sket...Jurulatih meminta pula pendapat guru itu, lalu dia memberikan alasan mudah...Nyata, pandangan aku lebih relevan (pada masa itu, jika dibandingkan pandangan guru itu..Mungkin kalau ada pandangan lain yg diutarakan, mungkin lebih baik.)..

Aku tidak senang dgn situasi macam tu..Kita berada dalam ruang ilmu, dalam perjumpaan ilmiah..bertukar pendapat tidak seharusnya menjadi medan utk menghentam pendapat org lain. Mungkin dia melihat aku sebagai jagung yg baru saja bertunas, dan dalam proses membesar..(dia mungkin ibu jagung yg sedikit masa lagi mau dipetik kot..hihi..jahat aku..!)

 
Nasihatku sebagai newcomer yg masih banyak kurangnya, terima apa saja pandangan orang. terpulang bagaimana mau diimplementasi dan diadaptasi kedalam sesuatu perkara..bukan berterima kasih, tapi menghentam pula..alahaiiii...

2 comments:

MataHati @ MH said...

KSSR tu singkatan kpd apa ekk?

sya suka sgt pergi berkursus sbb boleh jumpa ramai staf pompuan...huhuhu

Arfazilah Abka said...

~MH
KSSR tu Kurikulum Standard Sekolah Rendah..ganti KBSR..
wahh..sejak bila da jadi hobi plak ni..?ehehhe...tak kan belum nampak awek dalam mimpi tu sapa...jom cuti2!!~